Russian English German

Тел.: +7(915)814-09-51(WhatsApp)
E-mail:

Проблемы педагогики - научный журнал

Проблемы педагогики

problemspedagogy foto2    
Журнал «Проблемы педагогики» выходит 4 раза в год. Следующий номер журнала № 1(74) 2026 г. Выйдет - 10.03.2026 г. Статьи принимаются до 06.03.2026 г.

Если Вы хотите напечататься в ближайшем номере, не откладывайте отправку заявки.

Потратьте одну минуту, заполните и отправьте заявку в Редакцию

Ошибка

Could not load feed: http://www.edu.ru/news/education/feed.rss




Салахова Д.С., Лесли Э.Х.

Салахова Дильноза Сагдуллаевна - преподаватель

кафедра теоритических наук испанского языка,

Узбекский государственный университет мировых языков,

г. Ташкент, Республика Узбекистан

Лесли Эскивел Хименез - преподаватель языка

Центр обучения языкам, Автономный университет штата Мехико,

г. Толука де Лердо, Мексика

Аннотация: статья посвящена исследованию влияния испаноязычных средств массовой информации на процесс изучения испанского языка студентами из Узбекистана, с учётом опыта Испании и стран Латинской Америки. Особое внимание уделяется роли газет, телевизионных каналов, интернет-ресурсов и социальных сетей в формировании языковой среды, развитии навыков восприятия, критического мышления и медиаграмотности. Рассматриваются примеры использования традиционных и цифровых СМИ как инструментов языкового и культурного погружения. Анализ подчеркивает значение испаноязычных медиа в образовательных стратегиях и культурной интеграции студентов в глобальное пространство.

Ключевые слова: испанский язык, СМИ, обучение иностранным языкам, Узбекистан, Испания, Латинская Америка, цифровые медиа, языковая среда, медиаграмотность, культурная интеграция.

Список литературы

  1. BBC Media Action. Digital Diplomacy Report. 2023.
  2. El País, 2023.
  3. García L. Youth Engagement on TikTok: The Spanish Case. Journal of Digital Culture. 2022.
  4. International Consortium of Investigative Journalists. Panama Papers. 2016.
  5. Makhmudov A. Digital Media Landscape in Uzbekistan. Central Asian Review. 2024.
  6. Sagdullaevna S.D. Teaching A Foreign Language Through Short Films. European Journal of Research Development and Sustainability, 4(6), 42-44.
  7. Recommendation on Ethics of Digital Spaces. 2022.
  8. Полат Е.С. (2001). Инновационные технологии на уроках иностранного языка. Иностранные языки в школе, (3), 97.
  9. Садинова М.А. ИННОВАЦИОННЫЕ ПОДХОДЫ К ФОРМИРОВАНИЮ IT-КОМПЕТЕНЦИЙ У СТУДЕНТОВ СОЦИОЛИНГВИСТИЧЕСКИХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ. Журнал гуманитарных и естественных наук. 1, 21 [1] (апр. 2025), 102–111.
  10. Садинова М.А. РОЛЬ ЦЕЛЕВОГО ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННЫМ ЯЗЫКАМ В ФОРМИРОВАНИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ. Журнал гуманитарных и естественных наук. 1, 19 [1] (фев. 2025), 126–132.
  11. Салахова Д.С. ИДЕНТИФИКАЦИЯ КУЛЬТУРНО-СПЕЦИФИЧНЫХ КОНЦЕПТОВ В ИСПАНСКОЙ ЯЗЫКОВОЙ КАРТИНЕ МИРА. Журнал гуманитарных и естественных наук. 1, 19 [1] (фев. 2025), 254–261.
  12. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.verbalplanet.com/learn-spanish/resources/best-spanish-newspapers-for-learning-spanish.asp
  13. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://en.wikipedia.org/wiki/ABC_%28newspaper%29
  14. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://mydailyspanish.com/spanish-newspapers-news-sites/

Ссылка для цитирования данной статьи

problemspedagogy copyright    

Салахова Д.С., Лесли Э.Х. РОЛЬ СМИ В ФОРМИРОВАНИИ ЯЗЫКОВОЙ СРЕДЫ: ВЛИЯНИЕ ИСПАНОЯЗЫЧНЫХ МЕДИА НА ИЗУЧЕНИЕ ИСПАНСКОГО ЯЗЫКА В УЗБЕКИСТАНЕ // Проблемы педагогики 2025, № 2(71). - С. {см. журнал}.

problemspedagogy

Orynbayeva A.K., Kim A.A., Asset A.A., Bussygina T.V.

Orynbayeva Aigul Kanatovna – Bachelor’s degree in Philology, Teacher of English,

Kim Albina Albertovna – a student of grade 10

Asset Almas Assetuly – a student of grade 11

Bussygina Tatyana Vladimirovna - Bachelor’s degree on education foreign language,Teacher of English,

NAZARBAYEV INTELLECTUAL SCHOOL OF PHYSICS AND MATHEMATICS IN TALDYKORGAN,

ALMATY, REPUBLIC OF KAZAKHSTAN

Abstract: due to the improvements in science and technology, a lot of information today contains specific terminology that may be unfamiliar for students. The lack of scientific terminology causes difficulties in mastering scientific language as well as assimilating the material in disciplines such as physics, chemistry, biology, and computer science.

Surveys among learners were done based on the project's focus, and the students' development in learning scientific terminology in English was examined.

In the project:

- The problems in learning themed vocabulary in English among students were identified.

- Terminologies and associated assignments were gathered and organized so that students were able to effectively learn sciences in English.

- The results of the students after the experiment were collected and analyzed to summarize and determine the effectiveness of the chosen methodology.

In the project, the students’ problems in studying scientific terminology and using it in their studies were identified and solved with the help of numerous research methods.

The aforementioned research methods include, but are not limited to surveys, statistics, exercises created specifically for the project.

Keywords: specialized vocabulary, CLIL methodology, Bloom’s taxonomy, scientific thinking, website, English, scientific vocabulary, statistics.

References

  1. Anna Eisenberg “THE LANGUAGE OF SCIENCE: SCIENTIFIC COMMUNICATION” [Electronic Resource]. URL: https://www.morningtrans.com/the-language-of-science/
  2. “METHODS OF TEACHING BUILDING TERMINOLOGICAL UNITS IN FOREIGN LANGUAGE LESSONS” Salimova Kamola Makhamatovna [Electronic Resource]. URL: https://conferencea.org/index.php/conferences/article/view/2624/2510
  3. Snow D. “More than a native speaker”, 11-12, ISBN 9781931185325
  4. [Electronic Resource]. URL: https://www.education.vic.gov.au/school/teachers/teachingresources/discipline/science/continuum/Pages/scilang.aspx Research: Parker (1992)
  5. [Electronic Resource]. URL: https://uag.edu/blog/75-must-know-medical-terms-abbreviations-and-acronyms
  6. “CLIL methodology as an innovative method to learn foreign languages at university” E.G. Shrailber, L.N. Ovinova [Electronic Resource]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/clil-technology-as-an-innovative-method-to-learn-foreign-languages-at-university/viewer
  7. López Quero, María Nieves “IMPLEMENTING THE 4 CS FRAMEWORK FOR EFFECTIVE CLIL TEACHING” [Electronic Resource]. URL: https://crea.ujaen.es/bitstream/10953.1/17852/1/LopezQuero-MA%20Thesis.pdf
  8. Skyteach [Electronic Resource]. URL: https://skyteach.ru/2017/10/30/kak-primenyat-elementyi-metodiki-clil-na-uroke/
  9. Luisa Bundy, Gabriela Porc [Electronic Resource]. URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1492222/FULLTEXT01.pdf
  10. [Electronic Resource]. URL: https://www.valamis.com/hub/blooms-taxonomy
  11. [Electronic Resource]. URL: https://clilingmesoftly.wordpress.com/clil-models-3/the-4-cs-model-docoyle/
  12. Orynbayeva Aigul Kanatovna, Kim Albina MODERN APPROACHES TO THE DEVELOPMENT OF FUNCTIONAL LITERACY IN LEARNING ENGLISH // Проблемы педагогики. 2023. №1 (62) [Electronic Resource]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/modern-approaches-to-the-development-of-functional-literacy-in-learning-english
  13. [Electronic Resource]. URL: https://angular.io/docs
  14. [Electronic Resource]. URL: https://www.baeldung.com/
  15. [Electronic Resource]. URL: https://chat.openai.com/
  16. [Electronic Resource]. URL: https://openai.com/blog/openai-api
  17. Carol Taylor [Electronic Resource]. URL: https://preply.com/en/blog/how-to-memorize-new-words-in-english/
  18. Kevin Williams [Electronic Resource]. URL: https://idc.edu/15-techniques-for-learning-english-vocabulary/
  19. [Electronic Resource]. URL: https://xtremepape.rs/
  20. The Impact of Colors on Learning” Bo Chang, Renmei Xu, Tiffany Watt, 2018 [Electronic Resource]. URL: https://newprairiepress.org/cgi/viewcontent.cgi?article=4001&context=aerc#:~:text=Colors%20help%20learners%20increase%20their,Dzulkifli%20%26%20Mustafar%2C%202013)
  21. Wilson G.D. (1966). Arousal properties of red versus green. Perceptual and Motor Skills, 23(3), 947-949.
  22. [Electronic Resource]. URL: https://spellquiz.com/blog/how-to-remember-the-word

Ссылка для цитирования данной статьи

problemspedagogy copyright    

Orynbayeva A.K., Kim A.A., Asset A.A., Bussygina T.V. THE ACQUISITION OF SPECIALIZED TERMINOLOGY AS THE BASIS AND KEY TO FACILITATE ASSIMILATION OF THE MATERIAL AND DEVELOP STUDENTS' SCIENTIFIC THINKING // Проблемы педагогики 2024, № 5(69). - С. {см. журнал}.

problemspedagogy

Проблемы педагогики