Проблемы педагогики
Салахова Д.С., Лесли Э.Х.
Салахова Дильноза Сагдуллаевна - преподаватель
кафедра теоритических наук испанского языка,
Узбекский государственный университет мировых языков,
г. Ташкент, Республика Узбекистан
Лесли Эскивел Хименез - преподаватель языка
Центр обучения языкам, Автономный университет штата Мехико,
г. Толука де Лердо, Мексика
Аннотация: статья посвящена исследованию влияния испаноязычных средств массовой информации на процесс изучения испанского языка студентами из Узбекистана, с учётом опыта Испании и стран Латинской Америки. Особое внимание уделяется роли газет, телевизионных каналов, интернет-ресурсов и социальных сетей в формировании языковой среды, развитии навыков восприятия, критического мышления и медиаграмотности. Рассматриваются примеры использования традиционных и цифровых СМИ как инструментов языкового и культурного погружения. Анализ подчеркивает значение испаноязычных медиа в образовательных стратегиях и культурной интеграции студентов в глобальное пространство.
Ключевые слова: испанский язык, СМИ, обучение иностранным языкам, Узбекистан, Испания, Латинская Америка, цифровые медиа, языковая среда, медиаграмотность, культурная интеграция.
Список литературы
- BBC Media Action. Digital Diplomacy Report. 2023.
- El País, 2023.
- García L. Youth Engagement on TikTok: The Spanish Case. Journal of Digital Culture. 2022.
- International Consortium of Investigative Journalists. Panama Papers. 2016.
- Makhmudov A. Digital Media Landscape in Uzbekistan. Central Asian Review. 2024.
- Sagdullaevna S.D. Teaching A Foreign Language Through Short Films. European Journal of Research Development and Sustainability, 4(6), 42-44.
- Recommendation on Ethics of Digital Spaces. 2022.
- Полат Е.С. (2001). Инновационные технологии на уроках иностранного языка. Иностранные языки в школе, (3), 97.
- Садинова М.А. ИННОВАЦИОННЫЕ ПОДХОДЫ К ФОРМИРОВАНИЮ IT-КОМПЕТЕНЦИЙ У СТУДЕНТОВ СОЦИОЛИНГВИСТИЧЕСКИХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ. Журнал гуманитарных и естественных наук. 1, 21 [1] (апр. 2025), 102–111.
- Садинова М.А. РОЛЬ ЦЕЛЕВОГО ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННЫМ ЯЗЫКАМ В ФОРМИРОВАНИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ. Журнал гуманитарных и естественных наук. 1, 19 [1] (фев. 2025), 126–132.
- Салахова Д.С. ИДЕНТИФИКАЦИЯ КУЛЬТУРНО-СПЕЦИФИЧНЫХ КОНЦЕПТОВ В ИСПАНСКОЙ ЯЗЫКОВОЙ КАРТИНЕ МИРА. Журнал гуманитарных и естественных наук. 1, 19 [1] (фев. 2025), 254–261.
- [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.verbalplanet.com/learn-spanish/resources/best-spanish-newspapers-for-learning-spanish.asp
- [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://en.wikipedia.org/wiki/ABC_%28newspaper%29
- [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://mydailyspanish.com/spanish-newspapers-news-sites/
Ссылка для цитирования данной статьи
![]() |
Тип лицензии на данную статью – CC BY 4.0. Это значит, что Вы можете свободно цитировать данную статью на любом носителе и в любом формате при указании авторства. | |
Салахова Д.С., Лесли Э.Х. РОЛЬ СМИ В ФОРМИРОВАНИИ ЯЗЫКОВОЙ СРЕДЫ: ВЛИЯНИЕ ИСПАНОЯЗЫЧНЫХ МЕДИА НА ИЗУЧЕНИЕ ИСПАНСКОГО ЯЗЫКА В УЗБЕКИСТАНЕ // Проблемы педагогики 2025, № 2(71). - С. {см. журнал}. |
- Информация о материале
- Категория: 13.00.01 Общая педагогика, история педагогики и образования
- Просмотров: 12
Orynbayeva A.K., Kim A.A., Asset A.A., Bussygina T.V.
Orynbayeva Aigul Kanatovna – Bachelor’s degree in Philology, Teacher of English,
Kim Albina Albertovna – a student of grade 10
Asset Almas Assetuly – a student of grade 11
Bussygina Tatyana Vladimirovna - Bachelor’s degree on education foreign language,Teacher of English,
NAZARBAYEV INTELLECTUAL SCHOOL OF PHYSICS AND MATHEMATICS IN TALDYKORGAN,
ALMATY, REPUBLIC OF KAZAKHSTAN
Abstract: due to the improvements in science and technology, a lot of information today contains specific terminology that may be unfamiliar for students. The lack of scientific terminology causes difficulties in mastering scientific language as well as assimilating the material in disciplines such as physics, chemistry, biology, and computer science.
Surveys among learners were done based on the project's focus, and the students' development in learning scientific terminology in English was examined.
In the project:
- The problems in learning themed vocabulary in English among students were identified.
- Terminologies and associated assignments were gathered and organized so that students were able to effectively learn sciences in English.
- The results of the students after the experiment were collected and analyzed to summarize and determine the effectiveness of the chosen methodology.
In the project, the students’ problems in studying scientific terminology and using it in their studies were identified and solved with the help of numerous research methods.
The aforementioned research methods include, but are not limited to surveys, statistics, exercises created specifically for the project.
Keywords: specialized vocabulary, CLIL methodology, Bloom’s taxonomy, scientific thinking, website, English, scientific vocabulary, statistics.
References
- Anna Eisenberg “THE LANGUAGE OF SCIENCE: SCIENTIFIC COMMUNICATION” [Electronic Resource]. URL: https://www.morningtrans.com/the-language-of-science/
- “METHODS OF TEACHING BUILDING TERMINOLOGICAL UNITS IN FOREIGN LANGUAGE LESSONS” Salimova Kamola Makhamatovna [Electronic Resource]. URL: https://conferencea.org/index.php/conferences/article/view/2624/2510
- Snow D. “More than a native speaker”, 11-12, ISBN 9781931185325
- [Electronic Resource]. URL: https://www.education.vic.gov.au/school/teachers/teachingresources/discipline/science/continuum/Pages/scilang.aspx Research: Parker (1992)
- [Electronic Resource]. URL: https://uag.edu/blog/75-must-know-medical-terms-abbreviations-and-acronyms
- “CLIL methodology as an innovative method to learn foreign languages at university” E.G. Shrailber, L.N. Ovinova [Electronic Resource]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/clil-technology-as-an-innovative-method-to-learn-foreign-languages-at-university/viewer
- López Quero, María Nieves “IMPLEMENTING THE 4 CS FRAMEWORK FOR EFFECTIVE CLIL TEACHING” [Electronic Resource]. URL: https://crea.ujaen.es/bitstream/10953.1/17852/1/LopezQuero-MA%20Thesis.pdf
- Skyteach [Electronic Resource]. URL: https://skyteach.ru/2017/10/30/kak-primenyat-elementyi-metodiki-clil-na-uroke/
- Luisa Bundy, Gabriela Porc [Electronic Resource]. URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1492222/FULLTEXT01.pdf
- [Electronic Resource]. URL: https://www.valamis.com/hub/blooms-taxonomy
- [Electronic Resource]. URL: https://clilingmesoftly.wordpress.com/clil-models-3/the-4-cs-model-docoyle/
- Orynbayeva Aigul Kanatovna, Kim Albina MODERN APPROACHES TO THE DEVELOPMENT OF FUNCTIONAL LITERACY IN LEARNING ENGLISH // Проблемы педагогики. 2023. №1 (62) [Electronic Resource]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/modern-approaches-to-the-development-of-functional-literacy-in-learning-english
- [Electronic Resource]. URL: https://angular.io/docs
- [Electronic Resource]. URL: https://www.baeldung.com/
- [Electronic Resource]. URL: https://chat.openai.com/
- [Electronic Resource]. URL: https://openai.com/blog/openai-api
- Carol Taylor [Electronic Resource]. URL: https://preply.com/en/blog/how-to-memorize-new-words-in-english/
- Kevin Williams [Electronic Resource]. URL: https://idc.edu/15-techniques-for-learning-english-vocabulary/
- [Electronic Resource]. URL: https://xtremepape.rs/
- The Impact of Colors on Learning” Bo Chang, Renmei Xu, Tiffany Watt, 2018 [Electronic Resource]. URL: https://newprairiepress.org/cgi/viewcontent.cgi?article=4001&context=aerc#:~:text=Colors%20help%20learners%20increase%20their,Dzulkifli%20%26%20Mustafar%2C%202013)
- Wilson G.D. (1966). Arousal properties of red versus green. Perceptual and Motor Skills, 23(3), 947-949.
- [Electronic Resource]. URL: https://spellquiz.com/blog/how-to-remember-the-word
Ссылка для цитирования данной статьи
![]() |
Тип лицензии на данную статью – CC BY 4.0. Это значит, что Вы можете свободно цитировать данную статью на любом носителе и в любом формате при указании авторства. | |
Orynbayeva A.K., Kim A.A., Asset A.A., Bussygina T.V. THE ACQUISITION OF SPECIALIZED TERMINOLOGY AS THE BASIS AND KEY TO FACILITATE ASSIMILATION OF THE MATERIAL AND DEVELOP STUDENTS' SCIENTIFIC THINKING // Проблемы педагогики 2024, № 5(69). - С. {см. журнал}. |
- Информация о материале
- Категория: 13.00.01 Общая педагогика, история педагогики и образования
- Просмотров: 220