Проблемы педагогики
Sultanova S.
Sultanova Saida – Teacher, DEPARTMENT OF THEORETICAL DISCIPLINES OF THE ENGLISH LANGUAGE, PHILOLOGY FACULTY, UZBEKISTAN STATE WORLD LANGUAGES UNIVERSITY, TASHKENT, REPUBLIC OF UZBEKISTAN
Abstract: the article manages the interrelations between the hypothesis of scholarly interpretation and the hypothesis and history of writing. It is presented to advance those interrelations literally, just as a student of history of writing should take into thought the formal and semantic explicitness of scholarly interpretation, in particular the dynamic intricacy of the exchange of propositional and meta-propositional meaning of the first content into the interpreted content, the previous being associated with the last by the rule of "congruity" (L.V. Kushnina).
Keywords: literary translation, field of study, career in literary translation, interdisciplinary, art history, poetics, translation tool.
References
- Bakhtin M.M. Literary critical articles. M., 1986.
- Dijk T.A. the van. Tongue. Cognition. Communication. Blagoveshchensk, 2000.
- Kostionova M.V. The literary reputation of a writer in Russia: translation as reflection and formation factor (Russian translations of the novel by C. Dickens squeaks of the Pickwick Club "): dis. ... K. filol. N.: 01/10/08. M., 2015.
- Kushnina L.V., Raskopina L.P. Study of translation harmony in aksyological paradigm // Philological sciences. Questions of theory and practice. 2015. No. 7 (49). Part 1. P. 115–118.
- Leontiev K.I. Universals of poetic (poetic) translation (in the material of Russian translations from English poetry of the XX century): author. dis ....K. Filol. n .: 10.02.20. Tver, 2013.
- Lotman Yu.M. Lectures on structural poetics // Yu.M. Lotman and Tartu Sko-Moscow semiotic school. M., 1994. S. 11–263.
- Paducheva E.V. Statement and its correlation with reality. M., 1985.
- Sdobnikov V.V. Translation theory. M., 2007.
Ссылка для цитирования данной статьи
![]() |
Тип лицензии на данную статью – CC BY 4.0. Это значит, что Вы можете свободно цитировать данную статью на любом носителе и в любом формате при указании авторства. | |
Sultanova S. LITERARY TRANSLATION AND ITS RELATION TO HISTORY // Проблемы педагогики 2020, № 3(48). - С. {см. журнал}. |
- Информация о материале
- Категория: 13.00.05 Теория, методика и организация социально-культурной деятельности
- Просмотров: 133
Шамуротова Н.Н., Хакимова Ф.Т., Холиева Н.Х.
Шамуротова Нигорахон Набижоновна - кандидат психологических наук, доцент,
кафедра психологии;
Хакимова Феруза Тошпулатовна - старший преподаватель;
Холиева Нигора Хуйдобердиевна - старший преподаватель,
кафедра физической культуры и спорта,
Ташкентский государственный экономический университет,
г. Ташкент, Республика Узбекистан
Аннотация: в статье рассматривается социально-педагогический смысл феномена этнокультуры, который заключается в ее способности оказать влияние на становление личности через ощущение глубинной связи общности судеб человека и его народа, определяющей способ мировосприятия, уклад жизни и поведения, придающей смысл человеческому существованию. В узбекской культуре и педагогике смысл воспитания всегда связан с духовным ростом и становлением человека, нравственным формированием и развитием личности.
Ключевые слова: семья, воспитание, педагогика, развитие личности, этнокультурное обучение.
Список литературы
- Постановление № ПП-2124 «О дополнительных мерах, направленных на осуществление в Республике Узбекистан государственной молодежной политики» от 6 февраля 2014 г.
- Шнейдер Л.Б. Основы семейной психологии / Л.Б. Шнейдер. М.: МПСИ, МОДЭК, 2015. 928 c.
Ссылка для цитирования данной статьи
![]() |
Тип лицензии на данную статью – CC BY 4.0. Это значит, что Вы можете свободно цитировать данную статью на любом носителе и в любом формате при указании авторства. | |
Шамуротова Н.Н., Хакимова Ф.Т., Холиева Н.Х. ПРОБЛЕМЫ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ СЕМЬИ И ВУЗА В ВОСПИТАТЕЛЬНО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОЦЕССЕ // Проблемы педагогики 2020, № 1(46). - С. {см. журнал}. |
- Информация о материале
- Категория: 13.00.05 Теория, методика и организация социально-культурной деятельности
- Просмотров: 161